26. joulukuuta 2008

Rottweiler Jouluaamuna

"Lumi on jo peittänyt kakat mummolassa,
järjen häiven jäätynyt talvipakkasessa..."

Jep! Mä olen siis hemma ijen. Mut koko joulu me ollaan muuten oltu mummolasa. Monta päivää!

Mä oon avustannu mummia kinkunleikkuussa, ja neuvonnu, miten hirvipaisti laitetaan. Ja sen hirveen kaweriks mamma oli ostannu Amaroonee.

Aika hässäkkää meilä siel oli. Nimittäin Sepe ja M-L ja Viiviki oli. Viivi on 2 x mun ikäne, elikkäs kohta yheksän vee. Aluksi Viivii hirvitti ett me oltiin siinä, ja se jumitti nurkkaan. Vaikka me oltiin ihan fixusti. Se pelkäs, ett me haistellaan. Tai että Simppa pussaa. Mutt kyll me jo eilen ja tänään oltiin aika kaiffarei. Ja aatteleppa - tänäaamuna mettälenkiltä tullesa me mentiin Kalliolaan. Sielloli Iita. Iita on 2 x mun ikä + 2 vee, mikä tekkee kymmene. Iita talutti meitä kaikkii vuorollaan. Ekkana Simppaa, sitte mua ja sitte Ansaa. Sitteko me lähettiin koko revohka meile mummulaan, Iita talutti ekkana Ansaa, ja sitt ihan loppumatkan Simppaa. Mä olen kieltämättä vähä katkera, ettei se halunnu taluttaa mua...

Ja sitteko sen jäläkeen mamma teki halakokuormaa, me oltiin sielä koko lössi: Mää ja Ansa, (Simppa kävi ylikierroksilla ja joutu karsseriin), Iita, Viivi, Väinö ja Aada the Waahtosammutin. Me heiteltiin keppei ja telmuttiin lumesa. Mä kehottasin nyt täs kohtaa kiinnittään huomioo siihen seikkaan, ett vaikka noi kaikki oli alle 15 wee ja siis paistei, me kaks verenhimoista rotvailerii ei syöty niistä lapsista yhtään. Itte asiasa sannoisin, jotta meilä kaikila oli aika hauskaa! Ansaki sai siin sitte tutustuu vähä tenaviin, ko mammallei oikein niittä oo.

Sellanen ikävä tapaturma mulle sattu aattona, ett mun oikeen etutassun kynsi katkes. Ja se on juureen asti halkiki! Mummulan piha on ihan veresä, ko mää oon ulkona sitä jähytelly. Mamma sanoo, ett sielä näyttää ko ois Crécy:n taistelun jäljiltä... Tai Carcassonen verilöylyn. Pah! Siis tosiasiahan on, ett mun tassu on hii-iiiiwa-tin kipee! Mamma laitto siihen tassusidettä, ja mä voin kertoo, ett mä kyllä kommentoin. Suorastaan rähisin, murisin ja möykkäsin! Mutt laitto se mamma sen vitsin siteen kummiski...

Mutt se todettakoon myös, ett se mun kynsi ei ole milläänlailla haitannu mua mettähömppälenkeillä! Sielä mää oon taas ollu lumimyyrä! Mää oon kaivannu ainaski 10 mk - eiku km - lumimyyrän käytävii mummin ja ukin mettiin. Ja kyll mä oon Roinki kans voinu treffaa...

Ai niin, ja sitt jouluaattona... kun alko haista siltä, ett voi joulupukki alkaa tuleen, meidät suljettiin julmasti peräkammariin! Mamma meinas, ett me voidaan ehkä vaikka oikeesti syä se Joulupukki, tai ainaski aiheuttaa melkoisenmoista möykkää. Noh, mamman, pukin ja mummin hämmästyxeksi kun se pukki tuli - ja aika ryminällä muuten!, me oltiin kaikki kolome ihan hipihilijaa sielä kammarisa. Ehkä jotain tekemistä oli pari tuntii ennen tehhyllä piiiiiiitkällä mettälenkillä, ja kunnon kinkunläsci-piimä-nappula-naudanmaha aterialla...

Se täss nyt vaan... älkää kertoko mammalle. Mutt mää en enää ollenkaan usko Joulupukkiin!

Mulle on nääs sanottu, ett vain kiltit tytöt saa pukilta lahjoi. No - mää oon ollu koko vuoden T-O-S-I kiltti. Ja mä saan vaan yhen possunkorvan ja pari puruluuta. Mamma sen sijaan sai vaikka mitä! Ja mä voin kertoo, ett mamma on välillä ollu aikas tuhmanaki! Vai mitä sanoo asiaan palokunta, polliisi, armeija, anpulanssi, tullilaitos, veroviranommainen, vakkuutusyhtiö, teekkaritorvet, Oulun Kärpät ja Kennelliitto?!

Terveisin, La Armi